Outdoor education

Natuurlijk actief, in en buiten de klas!

Reeds vele jaren streven wij als leerkrachten van Basisschool De Dobbelsteen ernaar een actieve en warme school te zijn.
Vandaag is ook “outdoor education” of “buitenonderwijs” een belangrijk onderdeel van onze buitengewone visie.

Wij geloven dat alles wat je binnen de vier muren van een klaslokaal leert ook buiten kan worden onderwezen. Onder het motto “slecht weer bestaat niet” trekken we er met onze klassen dagelijks op uit voor allerhande actieve leer- en onderzoeksactiviteiten. Over ons volledige domein verspreid hebben we verschillende hotspots waar allerlei spannende en creatieve activiteiten kunnen doorgaan. Wat denk je van een lesje begrijpend lezen of Franse spreekvaardigheid via een uitdagend bosspel? Of misschien leren we vandaag wel alles over de geheimen van een kompas? De ervaring leert ons dat kinderen informatie beter en sneller verwerken als ze zélf de wereld mogen ontdekken. We willen de kinderen verder leren kijken dan het klaslokaal of het schooldomein. Want om echte wereldburgers te worden moeten we de kinderen laten kennismaken met alle facetten van hun omgeving. Alleen zo zullen ze een sterke bagage opbouwen om hun plekje te vinden in onze diverse en snel veranderende maatschappij. Op een buitengewone manier leren leuk maken, daar streven wij naar!

De natuur biedt veel kansen en brengt ons samen, en daarom wil de Dobbelsteen iedereen laten meegenieten van de prachtige omgeving rondom onze school. Via gevarieerde doe-dagen betrekken we graag ouders, buren, sympathisanten en lokale verenigingen bij de verdere vergroening van ons domein. Zo hebben we samen al groene speelbergen met verschillende glijbanen aangelegd, beschikken we over twee openluchtklassen, een moestuin, een sneukeltuintje met verschillende besjes en kruiden en een modderkeuken. We investeerden in duurzame buitenpakken van Ducksday om naar buiten te trekken met de verschillende leeftijdsgroepen. Via onze facebookpagina kunnen nieuwsgierige ouders en externen alle avonturen volgen die de kinderen beleven op school. We zijn heel enthousiast om in de toekomst de school en ons natuurdomein open te stellen voor de buurt en lokale initiatieven. Denk maar aan het maandelijks voorleesuurtje van de Bib in ons Pluizenbollenbos, de mooimakers opruimacties in de schoolbuurt, de boekenjagersactie waarbij we allerlei kinderboekjes doorheen Heule verstopten of de hartverwarmende acties in het kader van de warmste week. Op die manier willen wij samen met alle Heulenaren werken aan een warme buurt waar iedereen zich welkom voelt.

Kledijafdeling De Dobbelsteen

Onze school werkt zoveel mogelijk ‘actief’ in de natuur. Het is dus opportuun de kledij aan te passen aan het weer, maar ook aan ons terrein.
Hou er rekening mee dat kinderen veel buiten vertoeven en dus ook vuil zullen worden.

We hebben voor alle kinderen ‘buitenpakjes’ die we gebruiken tijdens begeleide activiteiten op bv onze speelbergen. Deze zijn waterdicht zodat we ook tijdens natte dagen naar buiten kunnen trekken zonder dat jullie kind doornat wordt.

Maar er wordt ook veel buiten gespeeld en gewerkt zonder dat de pakjes aan zijn, dus een modder- of grasvlek zal zeker meer dan eens voorkomen.

Omwille van het (momenteel) modderige terrein vragen we om de kinderen tijdens de meer natte maanden (1 november – 31 maart) met laarzen aan naar school te laten komen.
Tijdens die periode worden er in het 1e en 2e leerjaar in de klas pantoffels gedragen.
Kleuters doen hun laarzen uit in de gang en lopen in de klas op kousenvoeten.

Buiten de natte maanden wordt er op voorhand verwittigd indien het nodig is dat de kinderen voor een activiteit hun laarzen nodig hebben.

Laarzen behoren tot de vaste schooluitrusting van onze kinderen!

Gebeten door het concept van outdoor learning?
Benieuwd geworden naar onze unieke werking en projecten?
Neem dan zeker een kijkje op onze facebook- of instagrampagina!

We kijken er naar uit om je te ontvangen!